Towarzystwo Urbanistów Polskich

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki

XI edycja Konkursu TUP na najlepiej zagospodarowaną przestrzeń publiczną w Polsce

KPP

Towarzystwo Urbanistów Polskich wraz ze Związkiem Miast Polskich serdecznie zapraszają do udziału w jedenastej edycji konkursu TUP na najlepiej zagospodarowaną przestrzeń publiczną w Polsce.

Podstawowe kryteria oceny zgłaszanych przestrzeni odnoszą się do kreowania ładu przestrzennego oraz podnoszenia atrakcyjności danego miejsca. Organizatorzy doceniają rozwiązania poprawiające jakość życia mieszkańców w tym osób niepełnosprawnych, ochronę walorów przyrodniczych oraz podkreślanie dziedzictwa kulturowego przestrzeni, zarówno trwałymi środkami architektonicznymi, jak i oświetleniem, czy innymi formami oddziaływania na percepcję krajobrazu. Ponadto uwagę zwraca się na finansowanie inwestycji i racjonalne wykorzystanie funduszy europejskich, samorządowych i prywatnych.

W pierwszym etapie konkursu przyjmowane będą zgłoszenia przestrzeni publicznych od instytucji, osób fizycznych i prawnych. Wnioski zawierające podstawowe informacje o obiekcie (zakres wniosku) należy składać mailowo na adres: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. bądź do biura TUP w terminie do 10 maja 2017.

W drugim etapie konkursu właściciele i zarządzający nominowanymi przestrzeniami będą proszeni o przygotowanie szerszego opisu danej inwestycji w oparciu o Załącznik 2 do Regulaminu konkursu. Zgłoszenia do drugiego etapu konkursu będą przyjmowane do końca lipca 2017.

Ceremonia wręczenia nagród odbędzie się w czasie Kongresu Związku Miast Polskich 16-17 października w Krakowie.

 

X DZIEŃ URBANISTY: „Rewitalizacja – wyzwania i dylematy” – materiały z konferencji

X edycja ogólnopolskiej konferencji Dzień Urbanisty pt. "Rewitalizacja – wyzwania i dylematy?" już za nami. Zachęcamy do zapoznania się z prezentacjami oraz artykułami prelegentów.

Pragniemy serdecznie podziękować wszystkim naszym partnerom za wsparcie a prelegentom i przybyłym gościom za udział w konferencji. Po raz kolejny mogliśmy się przekonać, tematyka naszej konferencji doskonale wpisała się w potrzeby przybyłych uczestników. Świadczy o tym wysoka frekwencja w okresie całego wydarzenia. Zdjęcia z wydarzenia można zobaczyć w zakładce "galerie".

Więcej…
 

STANOWISKO w związku z projektem poselskiej ustawy o ustroju m.st. Warszawy

STANOWISKO
Towarzystwa Urbanistów Polskich – Oddział  w Warszawie

w  związku z   projektem poselskiej ustawy o ustroju m.st. Warszawy

 

Zarząd warszawskiego Oddziału TUP, mając na uwadze związki projektowanej ustawy z celami i zasadami  kształtowania ładu przestrzennego w  Warszawie i jej funkcjonalnym otoczeniu,  przedstawia poniższe Stanowisko.

Więcej…
 

Zawód urbanista w klasyfikacji zawodów

Ponieważ spora grupa Koleżanek i Kolegów urbanistów, głównie tych dotkniętych likwidacją Izby Urbanistów oraz tzw. "deregulacją", nadal - z uporem godnym lepszej sprawy - publicznie lansuje tezę o "likwidacji zawodu urbanisty", przedstawiam poniżej - wszystkim zainteresowanym do wiadomości - wyciąg z obowiązującego aktu prawnego, z jego krótką syntezą i dodatkowymi informacjami

[pdf do pobrania]

 

 

 

Refleksje rewitalizacyjne - po VIII Podlaskim Forum Urbanistów

Refleksje rewitalizacyjne - po VIII Podlaskim Forum Urbanistów

Wnioski z ostatniego forum są i powinny być różne, bo inny jest punkt widzenia problemu rewitalizacji przez teoretyków i praktyków; a wszystko jeszcze jest zależne od reprezentowanej profesji. Urbaniści widzą przede wszystkim próbę ograniczenia potencjału - tak, ograniczenia! - planowania przestrzennego. Przecież oczywistością jest, że to wszystko, co jest wymienione zarówno w ustawie o rewitalizacji, jak i w wytycznych - wcześniej opracowanych [ sic!] - wchodzi w zakres polityki przestrzennej, szeroko rozumianej (mam na myśli uwarunkowania oraz inspiracje), i bezpośrednich obowiązków, przede wszystkim uruchomienie i regulacja działań inwestycyjnych.

To jest najważniejsze, bo rzuca wątpliwość na sensowność ustawy, co do optymalnego wydawania pieniędzy na potrzeby, które o nie wołają. O tym dobrze wiedzą władze wykonawcze i ustawodawcze samorządu, tylko muszą powstrzymać swoje wątpliwości, bo może coś z tej ustawy pożytecznego gminie kapnie.

Może nie wszyscy, którzy dobrze mówili o ustawie, opisując swoje zaangażowanie i snując ambitne plany, a nawet prześcigając się, co do pierwszeństwa dokonań, mają tego świadomość. Niezależnie od tego, prawo subsydiarności działa - dobra subsydiarność wszystkim pomaga, a najwięcej tym, którzy ją serwują.

Teraz przechodząc do kwestii stanowienia prawa, wydaje się, że ustawę, choćby z tego powodu, że tak dużo obowiązujących praw potrąca (przetrąca?), należałoby nazwać specustawą. Dlatego warto się zastanowić, czy zastane buble ( to dotyczy również ustawy krajobrazowej), które zaprzeczają słusznym założeniom porządkującym prawo związane z dobrym inwestowaniem - mam na myśli prace nad Kodeksem Urbanistycznym, które dążą do wyeliminowania pomieszania ustaw - należy traktować z takim zaangażowaniem. Będąc jednak w trakcie wdrażania Rewitalizacji, zastanówmy się, jak ją wykorzystać - wszak mamy już sporo doświadczeń na drodze do mniejszego zła, . Oto sugestie:

- regulacje dotyczące rewitalizacji trzeba ściśle powiązać z polityką przestrzenną gmin - kwestia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, planów miejscowych, strategii etc.;

- wpisać rozdmuchane badania typu socjologicznego w porządek opracowania uwarunkowań niezbędnych do podejmowania decyzji projektowych - planistycznych w zakresie gospodarczo-przestrzennym z podniesieniem znaczenia zagadnień kultury (obecnie niedowartościowanych);

- zamiast powoływania komitetu rewitalizacyjnego uświadomić sobie znaczenie miejskiej komisji urbanistyczno - architektonicznej, uzupełnić jej skład i wyposażyć w stosowną podmiotowość, godną jedynego organu o niezbędnym profesjonalizmie, przywołanego prawem. Być może wniesie on mądrość do wyrwanych zadań, określonych zbyt ogólnie, bez koniecznego kontekstu, za to z pomieszaniem znaczenia pojęcia.

Ustalenia Gminnego Programu Rewitalizacji  powinny  wynikać z przemyśleń i wiedzy, a nie z wyników ankiety. A kwestia, czy rozdawać ryby, czy wędki, czy przyzwyczaić do innej konsumpcji -  rozumiejąc tę metaforę, jako sterowanie procesem zaspokojenia oczekiwań ludzi pokrzywdzonych – wydaje się groźna, szczególnie w czasach, gdy tak dużo możemy ludziom i z ludźmi zrobić.

 

Andrzej Chwalibóg

Białystok 2016.12.08.

 

Wizyta studyjna "W stronę rzeki" - Krapkowice 22.04.2017 r.

Sekcja Małych Miast TUP serdecznie zaprasza do udziału w wizycie studyjnej "W stronę rzeki", która odbędzie się 22 kwietnia 2017 r. w Krapkowicach (woj. opolskie). Celem wizyty jest przedstawienie problematyki planowania i zagospodarowania przestrzennego terenów nadrzecznych w małych miastach, wymiana doświadczeń a także prezentacja działań aktywizujących przestrzeń nadrzeczną na przykładzie Krapkowic. Wizyta adresowana jest do urbanistów, planistów przestrzennych, architektów, przedstawicieli samorządu, pracowników naukowych oraz studentów kierunków związanych z tematyką miejską oraz wszystkich innych osób zainteresowanych ww. tematyką. Wizyta organizowana jest przy współpracy z Urzędem Miasta i Gminy w Krapkowicach, Starostwem Powiatowym w Krapkowicach, Portem Jachtowym Krapkowice oraz Uniwersytetem Opolskim.

 

Termin: 22 kwietnia 2017 r. godz. 9:00

Miejsce: Krapkowicki Dom Kultury, ul. Prudnicka 7, 47-300 Krapkowice

Zgłoszenia: do 20 stycznia 2017 r. pocztą elektroniczną na adres Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

Ilość miejsc ograniczona, Decyduje kolejność zgłoszeń.

Program Wizyty (w tym szczegóły organizacyjne)

Zaproszenie

Serdecznie zapraszamy do udziału w Wizycie!

 

Opinia TUP do projektu Kodeksu Urbanistyczno-Budowlanego

1. Wprowadzenie

Niniejsza opinia została opracowana przez Towarzystwo Urbanistów Polskich przy udziale zarówno Rady Towarzystwa, Zarządu Głównego TUP jak i przy wykorzystaniu szeregu wniosków zgłaszanych przez poszczególnych członków. Zasadnicza część uwag i kwestii w niej podniesionych odnosi się do Księgi I oraz Księgi II, choć szereg wniosków dotyczyć może także innych części Kodeksu.

2. Uwagi ogólne

Towarzystwo Urbanistów Polskich niestrudzenie od wielu lat zbiega i sygnalizuje potrzebę kompleksowego uregulowania sfery związanej z funkcjonowaniem gospodarki przestrzennej. W swoich wcześniejszych stanowiskach podkreślaliśmy, iż sprawy odnoszące się do zagadnień planowania przestrzennego i procesów lokalizacji nie mogą być oderwane od wiążących rozstrzygnięć podmiotów planowania poziomu wojewódzkiego i krajowego w sferze regulacyjnej oraz integracji ze sferą publicznego planowania społecznego i gospodarczego. Kodeks jest pierwszą od lat taką oficjalną próbą spojrzenia. Ten kierunek myślenia i poszukiwania adekwatnych rozwiązań do wadliwego stanu gospodarki przestrzennej w Polsce opisany w komentarzu do kodeksu uznajemy jako właściwy kierunek niezbędnych zmian.
Z tego tez powodu wysiłek legislacyjny Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, którego celem jest „przywrócenie efektywnego prowadzenia polityki przestrzennej, usprawnienie procesu inwestycyjno – budowlanego oraz efektywne lokalizowanie i realizacja inwestycji publicznych”, skutkujący opracowaniem projektu ustawy „Kodeks urbanistyczno – budowlany” należy ocenić pozytywnie. Jak wykazują liczne diagnozy, polityka przestrzenna w Polsce jest w znacznej mierze prowadzona nieefektywnie, a procesy kształtowania ładu przestrzennego – w tym związane z lokalizacją i realizacją inwestycji celu publicznego – wymagają usprawnienia. Oznacza to iż próba kompleksowego uregulowania tych kwestii, podjęta przez autorów Kodeksu, uznana może być za krok w dobrym kierunku.
Jednakże tak szeroko zakrojony przedmiot regulacji budzić może także szereg wątpliwości (wyrażanych m.in. we wcześniejszych stanowiskach TUP) i wynikających z obawy, że waga planowania przestrzennego – warunkującego proces inwestycyjny – zostanie umniejszona na korzyść skuteczności lokalizacji nowych inwestycji. Prowadzić to może do pomniejszania znaczenia planowania jako narzędzia polityki przestrzennej, a w konsekwencji i jego roli, jako instrumentu realizacji zasady zrównoważonego rozwoju.
Niezależnie od wyżej wymienionych wątpliwości, zdaniem Towarzystwa koniecznym jest podjęcie dyskusji nad szeregiem kwestii natury systemowej. Dotyczą one w szczególności takich kwestii jak:

Tags: Opinia
Więcej…
 

O przyszłości zawodu urbanisty w Katowicach

W piątek 25 listopada 2016 roku w godz. 16:30-20:00 w auli Wyższej Szkoły Technicznej w Katowicach, ul. Rolna 42 odbędzie się Konferencja programowa Katowickiego Oddziału Towarzystwa Urbanistów Polskich, pod hasłem: „Przyszłość zawodu urbanisty”. Konferencja będzie miała formułę otwartą dla wszystkich zainteresowanym, nie tylko Członków TUP, ale też działaczy innych stowarzyszeń i organizacji oraz adeptów zawodu. Program składać się będzie z trzech bloków dyskusyjnych:

-  Nowe wyzwania wobec profesji kształtujących przestrzenie miejskie;
-  Sukcesy, rozczarowania i przyszłość zawodów związanych z kształtowaniem przestrzeni;
-  Rola TUP i innych organizacji w przemianach i promocji zawodu urbanisty.

Podsumowanie obrad obejmować będzie m.in. prezentację wyników ankiety programowej przeprowadzonej w ramach Konferencji. Wkrótce zostaną podane szczegółowe informacje na temat tego wydarzenia wraz z listą przygotowanych wystąpień, wprowadzających do dyskusji. Zapraszamy wszystkich zainteresowanych, osoby posiadające doświadczenie zawodowe, aktywne w promowaniu zagadnień urbanistyki, ale szczególnie młode osoby wkraczające dopiero w zawód lub zaczynające działalność w organizacjach społeczno-zawodowych.

Więcej…
 

Światowy Dzień Miast 2016

Organizacja Narodów Zjednoczonych wyznaczyła 31 października jako Światowy Dzień Miast. Celem tej inicjatywy było wzmocnienie zainteresowania społeczności międzynarodowej globalną urbanizacją, wsparcie współpracy międzypaństwowej w postaci dyskusji i porozumień poświęconych współczesnym wyzwaniom urbanizacji, przyczyniających się do zrównoważonego rozwoju miast na całym Świecie.

Światowy Dzień Miast został zainicjowany 27 grudnia 2013 roku przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w rezolucji A/RE/68/239, w której Zgromadzenie “decyduje się wyznaczyć 31 października, począwszy od 2014 roku, jako Światowy Dzień Miast , zapraszając Kraje Członkowskie, struktury Organizacji Narodów Zjednoczonych a szczególnie UN-Habitat, odpowiednie organizacje międzynarodowe, struktury społeczeństwa obywatelskiego i wszystkich istotnych interesariuszy by obchodziły to wydarzenie i podnosiły świadomość jego tematyki”.

Głównym hasłem Światowego Dnia Miast jest "lepsze miasto, lepsze życie", a każdego roku inny temat jest wybierany jako wiodący, który ma promować sukcesy procesów urbanizacji, ale też zwracać uwagę na określone wyzwania, będące wynikiem tych procesów.

Tegoroczny Światowy Dzień Miast jest obchodzony 31 października 2016, a jego wiodący temat to: "Miasta społecznie włączające, wspólnie kształtowany rozwój". Światowe obserwatorium Dnia Miast zlokalizowane jest w Quito w Ekwadorze. Dzień ten kończy intensywny październikowy okres ważnych wydarzeń, a wśród nich trzeciej Konferencji ONZ na temat Mieszkalnictwa i Zrównoważonego Rozwoju Miast - Habitat III, oraz wielu innych działań towarzyszących temu ważnemu, odbywającemu się co 20 lat wydarzeniu.

 


Strona 2 z 11

Logowanie

Zalogowani użytkownicy uzyskują dostęp do nowych pozycji w menu i kalendarium, a członkowie TUP mają możliwość pisania artykułów na stronie